Masuk harini dah 3 hari aku demam. Yg lecehnya, tekak jadi perit sampai aku xlalu nak makan. Tapi yang bagusnya, berat badan aku turun la gak. Hehehehe.. dari 82kg jadi 79 kg. Baguih sangat la tu..
12 January 2015
10 January 2015
Banyak Menulis, Banyak Idea
Dulu aku kerap menulis. Blogdrive tu toksah cakap. Memang panjang berjela cerita aku. Cuma masuk zaman dah kerja ja malas tu menjadi2.
Tapi, satu benda ja yang pasti bila hang banyak menulis. Hang akan lebih banyak idea untuk mengarang. Tak kira la, nak buat report ka, nak merapu ka.
Cuma takut nak menulis lebih2 ni, sebab banyak fikirkan risiko2 yang ada. Besa la.. tambah2 penjawat awam macam aku ni. Tapi, seboleh2nya takmau la aku gebang benda2 yang kontroversial. Walaupun kadang2 nak jugak bersuara.
Cakap siang pandang2. Cakap malam dengar2..
:)
Posted by Bang Am at 7:41 PM 0 comments
20 March 2014
Gagal Adalah Permulaan Kejayaan
Posted by Bang Am at 5:12 PM 6 comments
12 February 2014
Restart
Mula semula,
Dah lama aku tinggalkannya,
Merasa terasa kekosongannya,
Kosong bukan kerana tiada apa-apa,
Tapi kesibukan kerjaya menghambat masa,
Memikirkan kerjaya, keluarga, dunia niaga... Kecil tapi ia bermakna,
Menampung sempit hidup yang menggila,
Kerana kupernah alpa.. Leka dengan hutang dunia.
Di tengah kesibukan yang nyata,
Aku mengenang cerita lama,
Kerana itu aku mula merasa...
Ia perlu bermula semula.
Pasti penuh rencah cerita. Kerana kami sudah berlima!!!
Happy blogging back, Am!!
Posted by Bang Am at 1:34 AM 0 comments
30 April 2013
Tragedi Pagi Isnin
Posted by Bang Am at 8:25 PM 0 comments
24 March 2013
Lompat Kawasan...
Posted by Bang Am at 12:25 AM 0 comments
23 March 2013
Skrip Lama Yang Kembali Berulang
15 tahun dulu, Dato' Seri Anwar Ibrahim telah mengambil tindakan mahkamah memohon injunksi penyebaran buku tulisan seorang orang biasa yang MENULIS buku, Khalid Jafri bertajuk "50 Dalil Mengapa Anwar Tidak Boleh Jadi PM". Rentetan daripada peristiwa itu, maka terjadilah peristiwa pemecatan 2 September '98 dan Anwar ditangkap pada 20 September tahun yang sama. Bintang politik Anwar merudum waktu itu.
Tapi majoriti rakyat waktu itu, khususnya pengundi Melayu telah menunjukkan protes kepada tindakan Tun Dr. Mahathir yang sangat drastik memecat Anwar. Walaupun bintang politik Anwar merudum, PAS dan keADILan mendapat keuntungan besar apabila mereka mencatat sejarah tersendiri semasa Pilihan Raya Umum tahun 1999. Aku ingat sangat pilihanraya tu sebab aku tengah ambil peperiksaan SPM tahun tu. Peperiksaan ditunda untuk 2 kertas peperiksaan bagi membolehkan pilihanraya dilangsungkan pada 29 November 1999. Aku cuma ingat paper Matematik Moden. Paper satu lagi aku tak ambik. Itulah pilihanraya yang menyaksikan banyak menteri yang kalah; Allahyarham Tan Sri Megat Junid, Tan Sri Dr. Abdul Hamid Othman, Tan Sri Dr. Yusoff Noor,etc. Dato' Sri Najib pun cuma menang 241 undi lawan calon PAS di Parlimen Pekan. Cuma tahun 1999 menyaksikan DAP hilang beberapa otainya, termasuk Lim Kit Siang dan Karpal Singh yg kalah di Bukit Bendera dan Jelutong.
Tun Dr. Mahathir menyedari tindakan politiknya tidak lagi dapat diterima pengundi Melayu. Dikatakan nisbahnya 63%-37% yang telah mengundi pembangkang. Pada tahun 2002, Tun Dr Mahathir telah mengumumkan peletakan jawatan, berkuatkuasa Oktober 2003 dan diganti oleh Pak Lah. Anwar dah dikenakan hukuman penjara 6 tahun atas kes salah guna kuasa terhadap isu salahlaku seksnya & kes meliwat Azizan Abu Bakar.
Peralihan jawatan tersebut menyaksikan kembalinya sokongan melayu kepada BN. Setelah persempadanan semula kawasan pilihanraya diluluskan di Parlimen pada tahun 2003, Pak Lah telah membubarkan Parlimen bagi diadakan Pilihan Raya Umum ke 11 pada tahun 2004. PAS dan keADILan kembali merosot. PAS hilang Terengganu dan hampir kalah di Kelantan. Haji Hadi pun tewas dgn Datuk Abdul Rahman Bakar di kubu kuatnya, Marang. Begitu juga ayam2 sabungnya spt Mohamad Sabu, Mahfuz Omar, Dato' Dr. Hasan Ali,etc. KeADILan cuma tinggal kerusi Permatang Pauh dengan majoriti Datin Seri Dr. Wan Azizah menjunam kepada hanya 580 undi sahaja. Pukul habis time tu. Tapi pilihanraya tu menyaksikan DAP kembali bertapak kuat di Dewan Rakyat. Lim Kit Siang kembali ke Dewan dengan menang di Ipoh Timur dan Karpal Singh di Bukit Gelugor.
Semasa pemerintahan Pak Lah, secara kebetulannya Mahkamah Persekutuan telah membebaskan Anwar daripada kes kedua, iaitu meliwat Azizan. Tapi untuk kes salah guna kuasa, mahkamah telah mengekalkan keputusan bersalah. Anwar yang pada waktu mengadu sakit slipped disc telah ke Jerman utk rawatan. Anwar pun kurang sangat bergiat dalam politik selepas bebas dari penjara.
Tahun 2008, Pak Lah membubarkan Parlimen ketika Anwar belum sempat sampai edahnya untuk bertanding. Anwar telah dengan giat berkempen bersama parti-parti pembangkang yang lain. Banyak konflik dalam UMNO sendiri yang menyusahkan Pak Lah, seperti tindak-tanduk Tun Dr. Mahathir yang tidak setuju dengan banyak keputusan-keputusan yang dibuat Pak Lah. Penentangan terbuka Tun, ditambah dengan gerak kerja Anwar, maka terhasillah keputusan tsunami politik tahun 2008 yang terkenal itu.
Anwar telah diangkat menjadi Ahli Parlimen Permatang Pauh pada bulan Ogos 2008 selepas DatukSeri Dr. Wan Azizah meletakkan jawatannya sebagai Ahli Parlimen. Waktu itu telah tersebar pula dakwaan liwat kedua membabitkan Saiful Bukhari Azlan. Anwar telahpun dihadapkan ke mahkamah dan dibebaskan dari tuduhan tersebut. Sekarang tengah menunggu Mahkamah Rayuan untuk bersidang. Anwar diasak dengan penyebaran video-video seks daripada Dato T serta pendedahan-pendedahan di Blog pro UMNO, khususnya Papagomo sejak 2008. Setelah beberapa lama, Anwar seakan-akan buat donno ja dengan tuduhan diblog2 tersebut.
Akhirnya, skrip lama berulang kembali. Anwar telah mula mengambil tindakan mahkamah berupa saman malu RM 100 juta kepada seorang orang biasa yang kerjanya MENULIS blog, iaitu Papagomo. Kisah dia saman KJ, Tun mahathir, Nallakaruppan, Utusan Malaysia, Saiful Bukhari dalam kes qazaf, itu biasa. Aku tak ambik kira yang tu. Sebab kemuncak kesnya dulu akibat dia bertindak kepada orang yang kerjanya MENULIS. Selanjutnya, aku serahkan kepada hangpa untuk buat andaian, apa kesudahan cerita Anwar ni... huhuhuhuhu....
Posted by Bang Am at 9:34 AM 0 comments
15 February 2013
Jangan Mudah Percaya
Nasihat seorang rakan petang tadi yang cukup bagus untuk aku renung sepanjang malam ni, "jangan mudah menilai seseorang secara luarannya.." Nampak secara zahirnya baik tetapi kecurangan di belakang kita, tak sapa yang tau.
Bukan pula kita disuruh bersangka buruk, tapi cukuplah kita letakkan satu garis pemisah, supaya harapan dan sangkaan baik kepada seseorang tidak akan mengecewakan kita satu hari kelak.
Jangan mudah terkasima pada mereka yang dahinya hitam, kuat agamanya, belum tentu mereka itu bersih dan suci seadanya. Barangkali di balik cerminan itu, tersimpan satu sosok negatif yang tidak terjangkau dek pemikiran.
Dan aku pun bukan menuduh sesiapa.. Cukuplah kalau aku boleh katakan, berhati2lah....
Macam gambaq di bawah.. tersuratnya bilik ini melambangkan bersih, kerajinan tuannya mengemas keindahan bilik, tapi sapa tau di bawah meja itu, penuh dengan taik2 hidung yang dikorek tuan bilik sebab malas nak cuci kat toilet. Wakakakakaka!!! :p..
Posted by Bang Am at 11:47 PM 0 comments
17 November 2012
Gaza..
Posted by Bang Am at 1:13 AM 0 comments
25 October 2012
Kaki Report
Kalau zaman sekolah dulu, kalaulah diberi pilihan, sapa yang kita betui2 geram & nak tabuh, rumble & tauk dalam semak, aku akan cakap, "kaki report laaaa".
Kaki report ni, kalo zaman sekolah dulu, org benci sebab kelaku depa laaa ada yg kena tangkap sebab "fly" asrama, kantoi isap rokok kat jamban, kantoi tengok gambaq bogel ramai2, tgh ragging budak (hahahaha.. cakap atas pengalaman ka?? :p. Hangpa tanya la member2 aku dulu, aku ni budak baik oooo!! :-)
Di zaman dah berkerjaya ni, ingatkan aku dah berjumpa lagi dengan kelaku2 hodoh gini, rupanya lagi teruk... perangai mengalahkan budak kecik yang tak sekolah!!!
Apa jadah kita nak merepot kat orang lain apa kita buat, macam mana sikap kita terhadap sesuatu isu, macam2. Yang tambah menyakitkan hati, kaki repot selalunya menambah2 andaian sendiri bila merepot hal kita pada orang lain. Tu kira penguat hujah laaa utk timbulkan persepsi negatif kat kita.
Sampai hal dalam kain pun kita nak kepoh sama org lain. Yg buat pun bukan orang lain, kadang2 kawan baik kita, staf kita, org yang selalu dekat dengan kita. Yg kita letak kepercayaan atas rasa hormat kita pada dia.
Kaki report berpotensi jadi pengadu domba yg sangat hina perangainya. Ada beberapa kes yg aku besa dengar org bercerita, orang buat lagu tu sebab nak bos sayang dgn dia sorang, nk lecturer bagi advantage kat dia bila marking paper exam, nak senang naik pangkat. Takkah hina sesorang manusia bila kita mendapat keuntungan dunia dengan cara membodek dan mengadu domba?
Dalam beberapa hal, aku pon dah besa terkena dgn kelaku mat report ni. Prinsip aku mudah, hang buat kat aku, kalau hang tak mintak maaf kat sini, kita jumpa kat sana laaa... kat padang Mahsyar!! Baru hang tau langit tu tinggi rendah!!! Baru hang tau mulut, tangan, telinga time tu yg akan jadi saksi jatuh hukum pada diri hang!!!
Posted by Bang Am at 3:20 PM 1 comments


